چه عواملی قیمت جهانی طلا را تعیین می‌کنند؟

تحلیلگر بازارهای مالی ، ضمن اشاره به رشد تاریخی قیمت طلا در بازارهای جهانی، دلایل رشد اونس جهانی را برشمرد.

مریم شمس در گفت و گو با «صدای بورس» دلایل افزایش قیمت اونس طلای جهان بررسی کرد و گفت: اونس طلای جهانی در چند ماه اخیر موفق به ثبت سقف های قیمتی جدیدی شده و رشد قابل توجهی تا به امروز داشته است .

وی افزود:رشد قیمت طلای جهانی به دلایل متعددی از منظر فاندامنتالی بستگی دارد. همچنین طلا به عنوان دارایی امن، در زمانی که نبوداطمینان اقتصادی و سیاسی وجود دارد، می تواند رشد کند.

تحلیلگر بازارهای مالی ، افزایش نرخ جهانی تورم را مهم ترین دلیل افزایش قیمت طلای جهانی دانست و اظهار داشت: مهم ترین عامل افزایش قیمت اونس طلای جهانی، نرخ جهانی تورم است. زمانی که نرخ تورم در دنیا بالا می‌رود ارزش پول کاهش می‌یابد و سرمایه گذاران به دنبال دارایی های امن تر مانند طلا می‌روند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

وی اضافه کرد:کاهش نرخ بهره عامل مهم دیگری است که توسط بانک های مرکزی اتفاق می‌افتد. نرخ بهره پایین باعث کاهش بازدهی دارایی های سود آور مانند اوراق قرضه می شود. که در این حالت سرمایه گذاران به سراغ طلا که ذخیره کننده ارزش است می روند.

شمس ادامه داد: بانک های مرکزی به ویژه فدرال رزرو امریکا زمانی که نرخ بهره را کاهش می‌دهند، جذابیت طلا را برای سرمایه گذاران بالا می‌برند.

تحلیلگر بازارهای مالی همچنین به نوسانات بازار جهانی سهام اشاره کرد و گفت: عدم اطمینان و نوسانات شدید در بازار های مالی باعث می‌شود، سرمایه گذاران به سمت دارایی های کم ریسک تر مانند طلا روند و آن را به عنوان پناهگاه امن سرمایه گذاری محسوب کنند.

وی به اثرات بحران های ژئوپلیتیک بر قیمت طلا پرداخت و گفت:بحران های ژئوپلیتیک و نا اطمینان سیاسی در دنیا مانند جنگ ها تحریم ها و تنش های بین المللی میتواند تقاضا را برای طلا افزایش دهد.

تحلیلگر بازارهای مالی افزود:افت ارزش دلار امریکا هم می‌تواند از دلایل دیگر این افزایش قیمت دانستپ چرا که طلا رابطه معکوس با دلار آمریکا دارد، زمانی که ارزش دلار کاهش پیدا ‌کند، قیمت طلا رشد کرده و بخاطر سیاست های پولی بانک ها در زمان کاهش ارزش دلار، طلا برای سرمایه گذاران خارجی ارزان تر می‌شود و در نتیجه تقاضای آن افزایش پیدا می‌کند.

وی دخالت بانک های مرکزی کشور های در حال توسعه را، تاثیر گذار بر قیمت طلا دانست و گفت: خرید طلا توسط بانک های مرکزی، به خصوص در کشور های در حال توسعه باعث افزایش تقاضا و قیمت طلا می شود.

شمس در پایان اظهار داشت : نگرانی های اقتصادی و رکود های احتمالی نیز باعث می‌شود تا سرمایه گذاران را به سمت سرمایه های پایدار تر مانند طلا سوق دهد.

کد خبر 504374

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =